Lav en stor palet med få farver

03. august 2023

Hvor stor en farvepalet får man egentlig ved KUN, at male med primærfarverne rød, gul og blå samt titanium hvid (og buff titanium)?

Svaret er en meget stor farvepalet.

Jeg bliver til stadighed overrasket hvor stor en farvepalet jeg får udelukkende med ovenstående farver. Hvis du så tilføjer en sort, ja men altså så får du vitterlig en gigantisk farvepalet og disse farver er ALT hvad du behøver.

Du behøver nemlig ikke de 40 forskellige farver du sikkert har stående på dine hylder.

Hånden på hjertet...jeg har da også flere farver end de nævnte.

Jeg kalder dem dovenfarver, for det er det.

Langt de fleste færdigblandede farver jeg har købt, kan jeg nemlig blande selv, hvis jeg gider og det gider jeg faktisk mere og mere, efter jeg har fundet ud af hvor fedt det er at blande sine egne farver.

I en af videoerne i min online maleklub www.onlinekunstskolen.dk viser jeg først hvilke farver du får, når du blander primærfarverne rød, gul og blå på kryds og tværs med titanium hvid og buff titanium og sidst i videoen maler jeg et lille maleri i min skitsebog - udelukkende med de nævnte farver.

Bliv medlem og lad dig inspirere af hvad du kan med farver.

Du får faktisk en hel kategori dedikeret farver og farvelære.

En af de allermest lærerige kategorier, som giver dig en stor forståelse for hvorfor det nogen gange ikke går som du vil på dine malerier.

Vil du hurtigere i mål med dine malerier og have færre farvefrustrationer, så bliv medlem.

Jeg tager dig i hånden og lærer dig hvordan du gør.

Kom med på 1. række og se mig male

Jeg ved ikke med dig, men jeg gider personligt godt sidde på 1. række og bare se en anden kunstner male et maleri fra start til slut.

Desværre er der bare ikke ret mange kunstnere, der tilbyder det...eller det vil sige.....jeg tilbyder det, så DU har faktisk muligheden for at kigge mig over skulderen 🥳

Du kan ovenikøbet pause mig, spole tilbage og se igen og igen, hvad det er jeg præcist gør på lærredet 🤩

Det er hvad andre medlemmer gør og i denne måned i maleskolen ser de endnu et maleri blive til.

Maleriet endte med at hedde "Primærtdonna"

Grunden til at det hedder det, er bare en sjov reference til de farver jeg har brugt, nemlig primærfarverne rød, gul og blå samt titanium hvid.

Man kommer altså bare langt med de FÅ farver.

Hvor er det i øvrigt lige at man finder inspiration?

En måde er ved hjælp af foldebøger du selv laver. I videoen, hvor du ser "Primærtdonna" blive til, er det lige præcis det jeg gør.

Jeg maler nemlig maleriet med udgangspunkt i en af mine inspirations foldebøger.

Hvordan du laver super inspirerende foldebøger nemt og hurtigt er selvfølgelig også videoer du får med til dit medlemsskab 🚀

Savner du, at få sparring på dine abstrakte malerier (måske hjælp til at få dem helt i mål og ud af skammekrogen), et fællesskab med andre, der også maler abstrakt. LIVE undervisning, plus meget meget mere, så er det også noget du får med til dit medlemsskab.

Andre indlæg:

Find inspiration DEL 1 (ved hjælp af Photoshop eller passe-partout rammer).

Find inspiration DEL 2 (lad dig inspirere i f.eks. din have eller din by).

Find inspiration DEL 3 (bliv inspireret i frugtafdelingen eller en dåse makrel).