Find inspiration til nye malerier DEL 2

06. april 2020

Dette indlæg er en fortsættelse af "Find inspiration til nye malerier DEL 1".

Ordet Inspiration betyder kunstnerisk eller videnskabelig indgivelse.

Jeg vil idag gerne inspirere dig med hvor du kan finde inspiration til dine malerier (eller anden kunstform).

At lade sig inspirere kommer, når du helt bevidst åbner dine 5 sanser; høre-, føle- syns-, smags- og lugte sans.

Er du åben for al den inspiration du faktisk omgiver dig med?

At være på rejse er for mig f.eks. et sandt sansebombardement.

Når jeg er ude at rejse tager jeg m.a.s.s.e.r af billeder (altså vi snakker et sted mellem 300-1000 billeder) – uanset om jeg er i en skov, forlystelsespark, fra en storby (elsker at tage billeder af skyskrabere – gerne liggende på jorden for at få et skævt billede).

Jeg tager billeder af mennesker, bænke, blomster jeg ikke har set før, bjerge, mad, butiksfacader, frugtboder (tæt på) osv.

Der er SÅ meget inspiration derude i form af farver, former m.v.

Jeg er sikker på, at når du rejser så er alle dine sanser også åbent på vid gab. Tænk bare på alle de nye oplevelser, smage på fremmed mad, duftene du både kender og ikke kender, nye lyde, omgivelserne osv.

Alle disse nye oplevelser suger du sikkert ind. Når vi rejser tager vi stilling til den kultur vi oplever, den mad vi smager m.v.

Det gør du sikkert også hvis du besøger København for første gang eller en anden dansk by.

Men man behøver på ingen måde tage udenlands for at smage nyt eller dufte til ting man ikke har duftet til før.

Find inspiration til nye malerier DEL 2

Hvor tit stopper du egentlig op for at blive inspireret i din egen by?

Den by du kender så godt. Du er omgivet af inspiration alle vegne.

Også i din egen by.

Måske er du faldet - i bogstaveligste stand - over en knækket flise, hvor der vokser ukrudt op imellem revnerne?

Prøv at tage et billede næste gang du ser den.

Eller hvad med den elboks ved s-togs stationen, der har været udsat for graffiti?

– ja vel er det hærværk og knap så kønt, men indtil det bliver fjernet, så prøv at tage et billede af den og de omgivelser den står i.

Tag både et billede vandret og et hvor du vender kameraet skråt. Gå hjem og smid billederne ind i din computer og se på dem med en kreativ og kunstnerisk tilgang.

Du vil helt sikkert se på den elboks (stander) med andre øjne næste gang du går forbi den.

Print billedet ud på en farveprinter og se om du kan overføre farverne, stregerne mv og omdanne det til et maleri. Eller print det ud sort/hvidt og bliv inspireret af kompositionerne mørk/lys.

Ud og åben sanserne.

Der er tonsvis af inspiration derude.