Okay.
Du vil gerne male intuitivt og i afsnittet om "Sådan stopper du med at overtænke dit maleri DEL 1" skrev jeg bla. om, at øvelse gør mester samt at det handler om at tage små skridt, hvis du vil øve dig i ikke at overtænke dit maleri.
Det er ikke fordi du ikke må tænke over de næste steps i dit maleri. Det handler om ikke at over-tænke og være i et flow hvor det er penslerne der bestemmer mest.
Det handler også om at nyde processen og slippe for så mange frustrationer som muligt.
Her får du mine 6 bud på hvordan du kan komme videre med dit maleri - inden du måske får ødelagt alt for meget på det - både fordi du er utålmodig og/eller fordi du begynder at overtænke det, så du måske får lavet noget, der ender med at være "kedeligt".
Farver
Har du de farver du gerne vil fortsætte med eller skal farveholdningen ændres?. Måske fuldstændigt eller skal der blot tilføjes en ny farve?
Vidste du, at du kommer utrolig langt med hvid, sort og så 2-4 andre farver (der er i "familie" med hinanden)?. Ud af disse 4-6 farver, som kan blandes på kryds og tværs, kommer du ret langt og da farverne matcher går du ikke helt galt i byen med farveholdningen på dit maleri.
Værktøj
Har du kun malet med pensel, så kan du overveje, at tilføje et andet værktøj - måske en metalspartel, en grydesvamp, en bagespartel fra køkkenskuffen, en klud eller måske bare pensler i 3-4 forskellige størrelser. De kan hver især noget den anden ikke kan.
Områder
Er der et område på dit lærred, som bare skriger mere på maling end andre steder?
Prøv at forholde dig til det enkelte område og mal.
Bare mal.
Lad være med at tænke over om du evt. får malet en darling over. Der opstår hele tiden nye darlings. Selvfølgelig kan du forsøge at bevare den, men forhindrer den dig i at komme videre, så må den altså males over.
Punktum.
Om 5 minutter har du glemt din darling alligevel.
Tid til at lege:
Er der en teknik du længe har ønsket at prøve af?
Gør det.
Har du f.eks. ikke prøvet at plasket vand på et maleri før og malet vådt i vådt, så gør det!
Lad den vandtynde maling rende og lav løbere. Krads eller rids evt. i den våde maling med enden af din pensel, med en spartel, en træpind eller noget helt 4. Mens malingen tørrer (og løber af sig selv) kan du hive fat i et andet lærred.
Kontraster:
Kig på dit maleri. Mangler det kontrast farver?
Lys?
Mørke?
Et spændende abstrakt maleri bør efter min mening indeholde det hele: lys/mørke, vådt/tørt, pænt/grimt, struktur/glatte områder osv. osv.
Foran processen:
Sørg for ikke at komme foran dig selv/processen i dit maleri. Med det mener jeg, at du ikke skal tænke næste skridt ind, før du er færdig med det du har gang i nu.
Sørg for at nyde processen og ikke være foran den.
Det kommer der sjældent noget fedt ud af.
Det er ok, at tænke over hvad der skal ske på dit lærred - bare du ikke overtænker det, men husker at være i det frie flow og lade penslerne føre dig frem.
Som med meget andet her i livet, så handler det om at øve sig og blive ved igen og igen. Øvelse gør mester. Det er ikke gjort over en weekend. Men jo mere du maler des bedre bliver du til at give slip på din kontrol og male dig mere fri.
I blogindlæggene får du tips og inspiration til hvad du kan/skal/bør gøre på dine abstrakte malerier.
Inde i maleklubben Onlinekunstskolen får du videoteknikker med tips, tricks, inspiration til hvordan du maler abstrakt.
Jeg hedder Bettina Holst og jeg er selvstændig billedkunstner med atelier i Haslev.
Jeg har malet abstrakt siden 2004 og undervist på fysiske kurser siden 2008. Det er AL min erfaring du drager nytte af i Onlinekunstskolen, som er min online maleklub, hvor jeg hver måned disker op med nye inspirerende malevideoer.
Du får 48 timer til at kigge indenfor og se materialet (videoerne). Er maleklubben ikke noget for dig, får du straks dine penge retur, så du køber altså ikke "katten i sækken".
Facebook: https://www.facebook.com/onlinekunstskolen.dk/
Instagram: https://www.instagram.com/onlinekunstskolen/