Jeg er selv selvlært billedkunstner (autodidakt).
Jeg startede med at tegne da jeg var helt lille.
Da jeg var omkring 8 år begyndte jeg især at tegne tegningerne efter i Anders And bladene.
Jeg gjorde dem bare meget større (skalerede dem op) - gerne så store som jeg nu kunne få fingre i stort papir - eller ja ofte så limede jeg bare 4-12 stykker A-4 papirer sammen.
Det kunne være en kamp, at få proportionerne så tæt på som originalerne (jeg havde jo ikke en projektor). Havde bare bladet liggende ved siden af.
Men sjovt var det og jeg gjorde dette i mange år.
I 2004, da mine børn var teenagere, begyndte jeg at male abstrakt og jeg har været igennem alle faser med op og nedture på lærredet.
Jeg har stukket penselskaftet hårdt gennem et lærred, jeg har taget et maleri ud i bruseren og skyllet alt af (ødelagde lærredet) og en masse andre virkelig tåbelige ting i bar frustration.
Men.
Jeg har også haft mange opture og jeg ville lære det, så jeg øvede mig og øvede mig og det gør jeg sådan set stadig den dag idag.
For det at male og dygtiggøre sig er en on-going proces. Heldigvis, for ellers tror jeg det ville blive kedeligt og alt for meget "masse-produktion" over det.
Du kan nemt have rosenrøde briller på når du ser på dit eget arbejde.
Men for rent faktisk at lære og forbedre sig, skal du lære at bedømme din kunst på en upartisk og kritisk måde.
Hvis du er din egen største fan, vil du måske aldrig identificere eventuelle svagheder eller områder, der kan forbedres.
Hvis du føler, at dit ego kommer i vejen for din læring, så prøv at sende dit arbejde til konkurrencer og gallerier.
Du kan hurtigt komme til at føle dig en smule ydmyget. Jeg prøvede det selv efter jeg kun havde malet i 1 år! 🙂
Men tag det som læring til at blive bedre – bliv stædig og bliv ved at blive bedre.
Hvis du forventer for meget af dig selv som selvlært kunstner, vil du hurtigt blive skuffet, hvis det ikke går din vej.
At være kunstner er svært nok for en med en akademisk kunstuddannelse.
Det er dog vigtigt, at du har en næsten uudtømmelig optimisme, så sigt mod at opnå det du ønsker og drømmer om.
Det er det, der holder dig i gang.
Du opnår muligvis ikke alt.
Faktisk bør du måske ikke opnå alt, hvad du ønsker, for hvis du har det, så har du sandsynligvis ikke drømt stort nok.
Nogen gange kan det være super godt at studere teknikker og processer fra f.eks. store kunstnere eller kunstnere du følger/beundrer.
Det vil måske give dig en større forståelse for problemer de støder på, kampe de har, farver de vælger og i det hele taget deres tilgang til kunst.
Du skal endelig bare lade dig inspirere af disse kunstnere - ikke kopiere dem, men mere få en føling af hvordan de arbejder.
Dette skal bare være en lille del af din udvikling, for det vigtigste er, at du finder din helt egen stil.
Det er også det, der i sidste ende gør dig mest glad og stolt over dine værker.
Hvis du vil være en succesfuld selvlært kunstner er det nødvendigt, at du lægger timerne i det. Intet kommer af ingenting og som selvlært skal du ned af mange blinde- og bumpede veje.
Har du et arbejde ved siden af din kunsthobby, er du nødt til at finde tiden til din kunst – du er nødt til at tilpasse din tid/prioritere.
Det er måske nødvendigt, at du ligefrem laver et skema over hvornår du kan være kreativ.
En halv til en hel times effektiv kunst tid er trods alt bedre end ingenting.
En almindelig fejl for mange selvlærte kunstnere er, at vente på det perfekte tidspunkt (som nok aldrig kommer). Du er nødt til bare at komme ud over stepperne.
Hvis du kun har sparsom tid, så hiv de små lærreder frem. Det er trods bedre end et stort maleri, der bare står og råber på din tid.
Det er nemt at begynde at sammenligne sig med andre. Bliv endelig inspireret af andre men sammenlign dig ikke konstant med dem.
Fokusér på dig selv og på hvordan du kan blive bedre.
Det er i sidste ende alligevel det der betyder mest.
Desværre får du ikke på samme måde et netværk som dem, der går på kunstskole sammen.
Det betyder dog ikke, at man ikke kan blive en del af et kunstsamfund.
Du kan f.eks. deltage på kunstudstillinger som udstiller, hvor du kan mingle med de andre kunstnere, være aktiv i diverse kunstgrupper på f.eks. Facebook, tage direkte kontakt med andre kunstnere gennem Facebook, Instagram m.v, komme med i en lokal kunstforening eller opsøge andre kunstnere i din omegn og spørge om I sammen skal danne en kunstforening/gruppe m.v.
Jeg kan kun anbefale, at du gør ovenstående og er i netværk med andre, der 100% forstår dine glæder, frustrationer, op-/nedture, personer du kan sparre med om alt på lærredet.
Inde i min maleklub har vi sådan et fællesskab (men det koster selvfølgelig at være medlem). Jeg har dog også en gratis Facebook gruppe (lukket) for os, der maler abstrakt (eller drømmer om at komme igang). Du er hjertelig velkommen i gruppen - alt du skal gøre er, at banke på i Fællesatelieret's Facebookgruppe her.
/Bettina
I blogindlæggene får du tips og inspiration til hvad du kan/skal/bør gøre på dine abstrakte malerier.
Inde i maleklubben Onlinekunstskolen får du videoteknikker med tips, tricks, inspiration til hvordan du maler abstrakt.
Jeg hedder Bettina Holst og jeg er selvstændig billedkunstner med atelier i Haslev.
Jeg har malet abstrakt siden 2004 og undervist på fysiske kurser siden 2008. Det er AL min erfaring du drager nytte af i Onlinekunstskolen, som er min online maleklub, hvor jeg hver måned disker op med nye inspirerende malevideoer.
Du får 48 timer til at kigge indenfor og se materialet (videoerne). Er maleklubben ikke noget for dig, får du straks dine penge retur, så du køber altså ikke "katten i sækken".
Facebook: https://www.facebook.com/onlinekunstskolen.dk/
Instagram: https://www.instagram.com/onlinekunstskolen/