Prioriter din tid til kunsten DEL 2

09. april 2020

Jeg fortsætter hvor jeg slap i indlægget "Prioritér din tid til kunsten DEL 1".

Hvorfor vente til ungerne flytter hjemmefra, hvis du med få justeringer kan få lidt mere tid til at fordybe dig i din kunst (passion, hobby, sport m.v.) allerede nu?

Det kan godt være, at det kræver tilvænning både for dig og familien, hvis du er vant til at være den, der har haft det største ansvar med de huslige pligter, hente og bringe ungerne m.v.

Men drømmer du om mere tid til dig selv og dine kunst, så ér du nødt til at gøre opmærksom på det overfor familien.

Stil dig selv disse spørgsmål:

Hvordan og hvornår ville du kunne finde f.eks. en halv time at bruge på din kunst hver dag?

Kunne det være en halv time tirsdag aften, hvor der alligevel ikke er noget særligt i fjernsynet?

Eller søndag formiddag?

Kunne du finde en halv time om dagen eller en halv time et par gange om ugen?

Ville du være tilfreds med det?

Kunne det lade sig gøre med lidt planlægning og en familie der bakker op om det?

Kunne du måske ligefrem gå på deltid?

Prioriter din tid til kunsten DEL 2

Hvad gjorde jeg så selv?

Helt personligt gjorde jeg selv det for 10 år siden, at jeg gik på deltid. Jeg fik fri hver onsdag og det var noget af det bedste jeg nogensinde havde gjort for mig selv!!

Umiddelbart havde vi faktisk ikke råd, men vi tog os råd og ja det kan lade sig gøre. Min mand er heldigvis af den holdning at ”a happy wife is a happy life”.

Vi granskede vores økonomi og der var flere ting på budgettet vi kunne spare væk. Jeg havde et linse abonnement som blev skåret væk, jeg gik alligevel mere og mere med briller.

Vi sparede flere tusinde kroner ved at kigge vores forsikringer igennem osv. Vi havde 2 biler (min var godt noget noget gammelt skrammel men den kostede jo stadig i forsikringer, benzin, vægtafgift).

Jeg VIL min kunst, så nu klipper og farver jeg selv mit lange hår. Jeg køber kun ganske lidt tøj og sko om året og altid billigt (ja gerne Bilka).

Vi solgte vores hus i Greve og flyttede til provinsen (Haslev) hvor det er væsentligt billigere at købe hus.

Med omtanke kan man også spare rigtig meget ved at handle kontant.

Vi blev meget mere bevidste om hvad der røg i kurven og til vores gru opdagede, vi hvor skrækkeligt mange penge vi egentlig havde brugt på ligegyldige ting, der tit røg med i kurven i bla. Netto.

Det handler om prioritet.

Vil du stadig rejse 1-2 gange om året, skal ungerne partout gå i privatskole, vil du have store fede bøffer hver weekend, nye sko, tøj, makeup, cremer osv. hver måned, så kan det måske være svært, at få det til at gå op i en højere enhed.

Gransk dit daglige budget.

Der er meget at spare.

Virkelig meget.

Det er sjældent muligt at få det hele.

Jeg ved hvad jeg taler om.

Ungerne (og din mand) vil måske brokke sig i starten, men mon ikke de på den lange bane får en mor/ægtefælle, der er gladere og har mere overskud og energi?

Det tror jeg.

Prioritér dig selv (og din kunst) engang imellem - det er godt givet ud for alle 🙂