Er du kunstner og på Instagram, så får du her en liste over nogle af de mange hashtags (helt præcist 105 hashtags), som du kan bruge, så folk har mulighed for at finde dig.
Instagram er et super godt sted at promovere din kunst uden at det behøver, at koste dig én eneste krone.
Instagram er et kæmpe slaraffenland, hvis du leder efter inspiration og netværke med andre kunstnere fra hele verden.
Så uanset om du leder efter kunder eller netværk, så er Instagram bare et rigtig godt sted at have en profil.
Hashtags er én måde, at nå endnu længere ud end hvis du blot laver et opslag uden at bruge hashtags.
Du kan vælge, at skrive dine hashtags direkte i dit opslag eller lave dine hashtags som en kommentar lige efter du har udgivet dit opslag.
Gør du ikke det vil dit opslag hurtigt drukne i de valgte hashtags, da der i mellemtiden vil være 10.000-vis af andre kunstnere, som har benyttet samme hashtag og i en stor verden, så har man kun kort tid til at fange folk via et hashtag.
Dette gælder dog mest hvis du benytter dig af store populære hashtags.
Jeg gør det, at jeg har skrevet mine hashtags i en note på min telefon, så er de lige til at kopiere hurtigt ind i en kommentar og fordelen er også, at jeg skal ikke bruge tid på at skrive de samme hashtags igen og igen.
Du kan som sagt også skrive dine hashtags i dit opslag (jeg synes dog hurtigt, at det kommer til at fylde for meget i selve oplaget, så derfor gør jeg det i en kommentar).
Når jeg skriver mine hashtags i kommentarfeltet, kickstarter jeg samtidig kommentarfeltet og Instagram kan godt lide interaktion i kommentarfeltet.
Mit tip er, at du bruger både store populære hashtags og de mindre hashtags (under 100.000 opslag).
Det vil give dig en større chance for at der er nogen der ser dit opslag gennem et hashtags.
Og ja folk søger på hashtags.
Du kan gøre det samme, hvis du leder efter nye profiler at følge eller blot leder efter inspiration.
Du kan lave op til max. 30 hashtags pr. opslag.
Varier dem gerne og byt lidt ud på dem ind imellem dine opslag.
Husk at bruge både danske og udenlandske hashtags, så når du endnu længere ud.
Find evt. selv andre hashtags ved at kigge på profiler du selv følger. Hvilke hashtags bruger de?
Hashtags er som sagt gode til at folk kan finde din kunst (måske nye kunder) og en måde, at du selv kan finde inspiration. Så brug hashtags og tiltræk nye følgere til din Instagram profil.
Jeg vil foreslå, at du laver én type hashtags til, når du viser dine færdige værker og så bruger du andre hashtags, til når du viser processen, behind-the-scenes m.v.
F.eks. når du viser dine værker, så vil du gerne have at potentielle kunder ser dine opslag, så der kan du f.eks bruge hashtags som #indretning, #kunsttilsalg #danskekunstnere #boligliv m.v. og når du ser viser f.eks. procesbilleder, så bruger du hashtags som #artinprocess, "artistofinstagram, #kreativ m.v.
/Bettina
Jeg har malet abstrakt siden 2004 og undervist på fysiske kurser siden 2008. Det er AL min erfaring du drager nytte af i Onlinekunstskolen, som er min online maleklub, hvor jeg hver måned disker op med nye inspirerende malevideoer.
Du får 48 timer til at kigge indenfor og se materialet (videoerne). Er maleklubben ikke noget for dig, får du straks dine penge retur.
Facebook: https://www.facebook.com/onlinekunstskolen.dk/
Instagram: https://www.instagram.com/onlinekunstskolen/