Hvornår er et abstrakt maleri færdigt?

02. april 2020

Hvornår et maleri er færdigt er nok det spørgsmål som jeg oftes har fået af mine kursister.

Og det er nok et af de allersværeste spørgsmål at besvare for andre for det er kun kunstneren selv, der ved hvornår det føles rigtigt.

Jeg plejer at sige, at et maleri er færdigt når det føles godt i maven, når du tænker "Yes!" hver gang du kommer forbi det.

Du kan sagtens synes det er mega fedt lige når du er færdig med maleriet for så dagen efter tænke "njaaaa".

Gør du det - jamen så har du svaret: så er dit maleri ikke færdigt.

Tænker du stadig "yes!" når du ser det dagen efter og 1 uge efter og 1 måned efter - så er svaret lige til - så er maleriet færdigt.

I princippet bliver de jo aldrig færdige.

Mine malerier er færdige – den dag de bliver solgt.

Man kan jo blive ved og ved.

Selvfølgelig kan man risikere at maleriet bliver overmalet og ødelagt. Omvendt kan man også undermale et maleri og det ser ufærdigt ud.

En af de ting du bla. kan gøre er at tage et billede, et foto af dit maleri og smæk det op på computeren eller se på det fra f.eks. din Ipad eller telefon. Ofte ser man på maleriet på en helt anden måde, så det kan jeg godt anbefale at du gør.

Du kan også ændre billedet til sort/hvid i et billedredigeringsprogram eller på din telefon. Så er det nemmere at se kontrasterne og om noget vælter.

Stil dig foran et spejl med dit maleri og vurder det.

Der er mange faktorer der spiller ind og én måde at anskue sit maleri på, er ved lige at gennemgå en enkel tjekliste:

FOKUS:

Hvor er dit fokuspunkt i maleriet?. Hvor kommer man ind i maleriet?. Er det det rigtige sted for vandringen af øjet?

FARVER:

Hvad gør farverne ved dig? – gør de dig glad, forvirret, irriteret?. Er der for mange farver på? – eller for få, så det er blevet for tamt og kedeligt?. Står farverne skarpe eller udvandede (måske fordi du har brugt for meget vand undervejs)?. Er der harmoni i farverne?. Er de spændende nok?

GENTAGELSER:

Har du gentagelser på – brug evt. ulig-antalsreglen (3, 5,7 osv.). Har du f.eks. 2 cirkler på, så læg en mere på, så du har 3, det giver mere harmoni.

STRUKTUR:

Er der struktur i maleriet?. Har du f.eks. nogle lag der er tykkere end andre som kan give struktur, penselstrøg der kan give struktur m.v. Har du for meget struktur eller for lidt?

KONTRASTER:

Er der en fin blanding af lyse og mørke farver, kaos kontra ro, mættede farver kontra transparente farver, tykke kontra tynde lag, skarpe kanter kontra bløde. Er der organiske former - enten for mange eller for lidt?

BEVÆGELSER:

Sker der nok i maleriet?. Er der nok at kigge på når øjet bevæger sig rundt i maleriet?. Er det et statisk eller dynamisk maleri - er der for meget af enten det ene eller det andet?. Bliver øjet ledt hele vejen rundt i maleriet, eller er der noget der tager FOR meget fokus, så man stopper op og ikke kommer videre rundt i maleriet?

OVERRASKELSE:

Har du noget uventet og overraskende på maleriet? – har du fået afsluttet med den sidste ”røde prik”? – som selvfølgelig ikke behøver være en rød prik (men den kan gøre meget). Det kan også være en hurtig løs og tilfældig streg med en farve du ikke har på maleriet i forvejen.

DET ALLERSIDST TJEK:

Er der balance i maleriet - sørg for at det ikke "vælter" for  meget til en side. Det kan det f.eks. gøre hvis du har for meget mørk i venstre øverste hjørne og meget lyse farver i højre side i bunden. I sådan tilfælde er det måske bedre hvis du vendte det 180 grader.

Du kan også gennemgå denne 18-trins tjekliste:

1. Er der en fin blanding af lys og mørke farver?
  2. Er der en fin blanding af kaos og ro?
  3. Er der en fin blanding af mættede farver kontra gennemsigtige farver (lag)?
  4. Er der en fin blanding af tykke kontra tynde lag?
  5. Er der en blanding af skarpe kontra bløde kanter?
  6. Hvordan er teksturen - er der for meget eller for lidt?
  7. Er der organiske former - enten for mange eller for lidt?
  8. Er det et statisk eller dynamisk maleri - er der for meget af enten det ene eller det andet?
  9. Er der harmoni i farverne?
  10. Er der balance i maleriet - sørg for at det ikke "vælter" for til en side. Det kan det f.eks. gøre hvis du har for meget mørk i venstre øverste hjørne og meget lyse farver i bunden. I sådan tilfælde er det måske bedre hvis du vendte det 180 grader.
  11. Er det for simpelt lavet - har du nok lag?. Hvis du kan se igennem lærredet er det min holdning, at så har du ikke nok lag på. Det er ikke et gennemarbejdet maleri.
  12. Er der noget der skal forenkles eller helt fjernes fordi det forstyrrer øjet?
  13. Er farverne spændende nok?
  14. Sker der nok i maleriet?
  15. Er det for simpelt lavet - har du nok lag på?. Hvis du kan se igennem lærredet er det min holdning, at så har du ikke nok lag på. Det er ikke et gennemarbejdet maleri.
  16. Er der nok at kigge på når øjet bevæger sig rundt i maleriet?
  17. Er maleriet autentisk - kan man se at det er dig der har malet det?
  18. Er det et maleri du også gider kigge på om 1 år?
Hvornår er et abstrakt maleri færdigt?

Få flere tips her.