Smid din spændetrøje når du maler

29. marts 2022

Hvad er en spændetrøje og hvordan slipper du af med den?

En spændetrøje er det, du siger til dig selv, det der spænder ben, når du maler.

Min er:

"Jeg kan ikke male malerier under 50x50 på lærreder".

Så hvad sker der når jeg står overfor et lærred på 50x50 med den tilgang?

Det er dømt til at gå galt.

Og nu er endnu en spændetrøje kommet til for pludselig er 150x100 lærreder også blevet en spændetrøje.

Det er dem, der står flest af i skammekrogen.

Jo flere lag des værre bliver tankegangen for "NU SKAL det altså være færdigt. Der er mange lag på. Nu har jeg snart ødelagt malerierne".

Hvad sker der med sådan en tankegang?

Det GÅR galt.

Det ér bare dømt til at gå galt.

Erstat din spændetrøje med nye tanker.

Det handler om at finde en anden indgangsvinkel.

Erstatte disse tanker med nye tanker.

Min nye indgangsvinkel/nye tanker må være:

"Okay Bettina, bliver det overmalet og jeg får det ødelagt, så pyt, så klipper du det af blindrammen, klipper i flere stykker og bruger til indramning, collager mv".

Så nu er mine tanker i erstattet af positive tanker.

En plan B.

Så nu kan jeg i stedet sige til mig selv:

"Sådan nu har jeg en plan B. Nu kan jeg ikke ødelægge noget. Det skal nok blive et værk på den ene eller anden måde".

Jeg slipper mig selv fri af ødelæggende tanker og erstatter dem af brugbare positive tanker i stedet.

"Er det ikke for dyrt et lærred til at blive klippet op til mindre malerier eller collager tænker du måske"?

Se tænker man sådan så giver man sig selv en ny spændetrøje og igen bremser man sig selv med sådanne tanker.

Hvad er det værste der kan ske: ja det er jo at maleriet er ødelagt af for mange lag og aldrig afsluttes og så er man jo lige vidt med et lærred der bare står dømt til evigheden i skammekrogen og frustrationer og tanker som feks. "Jeg kan heller ikke finde ud af at male, jeg er en fiasko, jeg stopper"

Men du kan finde ud af det. Det er tankerne der skal ændres ved.

Der må og skal nye tanker på banen.

Laver du en masse nye lækre værker ud af det der klippes af blindrammen, du så bliver glad for, jamen så er det jo en succes i sig selv.

Sælger du dine værker, så bare sælg dem enkeltvis, så ender indtjeningen sikkert samme sted, som hvis du havde solgt det som ét maleri.

Nu sidder du måske og tænker:

"Men hvad nu hvis man har mange der aldrig bliver færdige, jeg kan da ikke klippe dem alle op"?

Se nu skal du lytte godt efter for det jeg lige har sagt om at klippe op bliver i 95% af tilfældene ikke til virkelighed

Det du i virkeligheden hører mig sige er ikke, at jeg SKAL klippe maleriet op, men at det er en mulighed.

Det er blot nye tanker der skal erstatte de tanker jeg har nu. Den nuværende spændetrøje.

Du skal også finde nye positive tanker.

Smide din nuværende spændetrøje når du maler.

Den skal du simpelthen af med for at kunne fortsætte. Du skal lave en plan B for maleriet.

Det vil gøre dig mere fri.

Fri til at male videre.

Du skal have "skidt pyt" hatten på gennem hele maleriet.

Dét er super vigtigt for din maleoplevelse.

Kan du fastholde de nye positive tanker så vil du nå i mål. Måske er der nogle få det ikke lykkedes med men nu har du jo en plan B.

Det allerbedste er ikke at tænke og bare gøre noget.

Lad Pippi overtage. Husk hendes berømte ord" det har jeg ikke prøvet før så det kan jeg sikkert".

Det er noget af det klogeste nogen nogensinde har sagt.

Nu tænker du måske:

"Jamen det er virkelig svært ikke at måtte tænke"

- men hvad sker der med sådan en tanke....jeps ny spændetrøje. Du siger til dig selv, at det er svært ikke at tænke og ja så bliver det svært ikke at tænke.

Sæt noget musik på, lyt til en lydbog. Prøv bare at mal, se hvad der sker, lad skidtet tørre. Det er vigtigt, at give maleriet ro så det kan hærde og du kan nå at stoppe op (inden du gør noget du måske fortryder), giv det ro så får du også tid til lige at vurdere det.

"Må man ikke tænke når man maler"?.

Jo det må man.

Men prøv at strække det så langt som muligt med ikke at tænke. Prøv at lade være at overtænke.

Prøv bare at vær i selve processen og ikke foran processen.

Sig til dig selv at du bare laver bund.

Gennem hele maleriet.

Det er med til at gøre at du bedre kan give slip og bare lege.

Mind dig selv om at alle malerier har grimme lag. Mal videre. Tænk ikke. Tro på det. Pludselig er den der. Måske før du troede.

Husk mit eget motto" ud med tanken ind med pjanken"

Og husk så på, at det bare er maling.

/Bettina

Vil du have flere tips?

Se de andre blogindlæg her.

Bliv medlem og se alle videoerne med det samme.