Skal man have en malestil

24. januar 2022

Eller kan man have 2 eller 3?

Jeg møder mange kunstnere – både dem, der har været i gamet i mange år og nystartede, der taler om at ”finde sin stil”.

Men allerførst; skal man egentlig have én stil?

Selvfølgelig er det rart at blive genkendt på en stil, så folk kan relatere sig til værkerne straks de ser dem.

Det synes jeg faktisk er ret vigtigt.

At de med det samme ved hvilken kunstner der er tale om.

Betyder det så, at man som kunstner ikke kan male (kreere) andet end den stil?

Næh det mener jeg ikke.

Jeg synes netop, at man som kunstner skal udforske, lege og prøve en masse nyt af.

Det kan man jo sagtens gøre ved siden af sin ”sædvanlige stil”.

Det kan måske virke lidt forvirrende, hvis man udstiller først den ene stil, så en anden, så en tredje mv. men sådan behøver man jo heller ikke gøre det.

Ofte tager et galleri en kunstner ind pga. en bestemt stil, fordi de mener at det er en nem og omsættelig vare.

Og det er selvfølgelig også dejligt, at man som kunstner får penge ind på kontoen.

Jeg tænker bare, at det også kan blive en sovepude og måske kommer man til at kede sig i sin kunst, hvis man altid skal lave det samme (?)

Skal man have en malestil

Jeg maler ofte i samme stil, fordi det nu er blevet meget nemmere for mig og jeg hurtigere kan få produceret noget, men jeg har heldigvis en trang til at prøve nye teknikker af hele tiden og det synes jeg er vigtigt, at man gør.

Ellers udvikler man sig jo ikke.

Jeg synes det er fedt at udforske nye sider af mig selv på lærredet.

Men hvordan finder man egentlig sin malestil?

At finde sin egen kunstneriske stil, det der gør din kunst genkendeligt og unik, er noget, som mange finder udfordrende og søger. Og det er ikke kun et problem for nybegyndere, det kan det også være for dem, der har malet i lang tid.

Inden du overhovedet sætter din pensel på lærredet, er du måske ovenikøbet i tvivl om dine maleevner eller gamle historier om hvad du kan eller ikke kan.

Det er ikke så mærkeligt, hvis det føles forvirrende at finde en form for klarhed i ens malestil.

Lad os kigge på enkel måde at begynde at afdække din stil på. Det du allerede indeholder, men som du bare skal blive mere bevidst om.

Det er ofte en kombination af nogle få specifikke elementer i konstant udvikling, som vi er fuldt bevidste om og det mere ubevidste. Noget du måske gør pr. automatik uden at tænke nærmere over det.

At blive lidt klogere på det kan måske give dig en større bevidsthed og lære din egen kunst bedre at kende. Det følgende er på ingen måde udtømmende, men det er et godt sted at starte.

Kig på det du har lavet gennem tiden.

Er der noget der er gennemgående?

Noget du gør hver gang?

Det kan være farver du vælger, streger eller løbere du skal have med hver gang, starter eller slutter på samme måde, du maler kun tørt eller kun vådt, du bruger de samme materialer og redskaber (f.eks. du maler kun med pensel eller kun med spartel), du maler kun med fingrene, du maler mere eller mindre de samme størrelser, du skal altid have cirkler på, du bruger altid stencils undervejs eller oliepasteller osv. osv.

Skriv evt. det ned som du konstaterer at du gør hver gang eller næsten hver gang. Er der flere eller mange ting, der går igen?, så har du måske allerede en stil uden du selv var bevidst om det.

Vil du se mine malerier så sving forbi www.bettinaholst.dk

/Bettina

Vil du have mere inspiration?

Se de andre blogindlæg her.