Silkepapir på dine abstrakte malerier

01. maj 2023

Er der noget, der er rigtig sjovt og ikke mindst nemt, så er det at lave sit eget unika silkepapir, som så bagefter kan bruges som spændende transparente lag på de abstrakte malerier.

Udover, at det er mega sjovt at lave, så er det også helt fantastisk, at lave en dag hvor du måske ikke liiiige er i det rette humør til at skabe et maleri, så brug i stedet dit kreative frirum til at forberede silkepapir.

Kæmpe opfordring herfra 👍

For mange år siden brugte jeg silkepapir på den måde, at jeg tog noget farvet silkepapir og klippede det (lidt a la et gættebrev) og/eller rev det så i stykker og brugte det på mine malerier, men jeg synes ikke heeeelt jeg opnåede det jeg gerne ville.

Jo jo... jeg fik da nogle interessante lag, men altså ikke nær SÅ interessante lag, som det jeg laver med silkepapir nu.

Jeg har nemlig brugt mange år på at lege med teknikker og dem deler jeg rundhåndet ud af i min online maleklub www.onlinekunstskolen.dk og medlemmerne er vilde med ideerne/teknikkerne.

Fordi alle kan være med 💪

...og fordi de har fundet ud af hvor hurtigt og nemt de kan skabe nogle virkelig fede og interessante abstrakte malerier.

Og i dag den 1. Maj har jeg netop udgivet 3 nye malevideoer til medlemmerne til det efterhånden ret store videobibliotek med masser af inspiration til dine abstrakte malerier.

Teknikker, inspiration og tips som du kan plukke i alt efter hvor du er på din malerejse.

Udover, at det som nævnt er sjovt, nemt og hurtigt at lave unika silkepapir, så er det også en eminent måde, at tjekke om man skal have et lag på sine malerier og hvilket lag.

Du kan simpelthen tjekke det ved, at holde silkepapiret op foran dit maleri.

Vurdere om det skal på eller ej.

Hører du til typen, der ikke bare liiige gør noget på lærredet, så er den her metode/teknik altså g.e.n.i.a.l.

Lim det på med f.eks. decoupage lak og fortryder du... jamen så er det lige til at pille af igen.

Meget nemmere end hvis du skal tørre maling af du fortrød kom på maleriet.

Lav marmoreret silkepapir

I den ene video som medlemmerne får i dag, viser jeg hvordan man kan marmorere silkepapiret (fantastiske effekter).

Det kan gøres blot med vand.

Som i rigtig meget vand.

Meget mere end man skulle tro var muligt på silkepapir!

For en endnu større marmorerings effekt kan man tilføje 3 forskellige væsker, som fås i super- eller byggemarkedet. Væsker, der på ingen måde er tiltænkt, at skulle bruges til at male med, men som er helt fantastiske til at skabe sjove effekter.

Hvilke viser jeg i videoen i maleklubben og selvfølgelig hvordan du bruger dem.

Collage med marmoreret silkepapir:

En anden video som medlemmerne får i dag er en collage, man ser blive til step by step.

Eller egentlig er det mere et mixed media værk, for udover det marmorerede silkepapir (og andet silkepapir, som jeg har lavet på et tidligere tidspunkt - og som du selvfølgelig også kan se hvordan det er blevet til i maleklubben) så bruger jeg også lidt maling (kun 3 farver).

Jeg får en masse spændende lag, fordi jeg får så stor hjælp af mit silkepapir.

Det her er en nem og hurtig måde at skabe et virkelig fedt værk på.

Organiser dit collagepapir:

Arbejder du med collagepapir, så ved du hvor nemt og hurtigt det kan ende i kaos. I den sidste video, som medlemmerne får i dag, viser jeg hvordan jeg har organiseret mit collagepapir.

Jeg inddeler det i farver, så det er hurtigt at overskue, hvad man har og det gør bare arbejdet meget nemmere.

Lidt over 2 timers fed inspiration er landet i maleklubben. Alt sammen inspiration lige til at overføre til dine egne malerier - uanset om du er nybegynder eller super garvet.

Skal du ikke også være med?

Hvis du synes det lyder super spændende, så er du også meget velkommen i min online maleklub 😊

Udover, at du får straks adgang til en masse andre inspirerende malevideoer (300+), som vil rykke dig på dine abstrakte malerier (I promise), så får du også muligheden for at blive en del af vores hyggelige netværk med andre, der maler abstrakt 🚀

Det er guld værd med sådan et netværk.

Til medlemsskabet hører også personlig sparring fra mig (og medlemmerne), hvis du går i stå på malerierne, du kan sidde med på 1. række derhjemme, når jeg går på LIVE i vores Facebook gruppe og maler, hvor der her er mulighed for at præge malerier, stille spørgsmål undervejs m.v.

Med det vil jeg ønske dig en skøn dag.