Gør dit abstrakte maleri ekspressionistisk

15. april 2020

Maler du for pænt og styret og drømmer du om at gøre dine abstrakte malerier mere vilde og ekspressionistiske?

De fleste elsker at starte på nye malerier.

Den får typisk mere gas i starten og man er meget mere legende og fri. Kaos kommer på, mere kaos, men så begynde man at tænke, begynder at dæmpe kaosset og dæmpe og dæmpe og.... pludselig står man måske med et maleri og tænker hmmmm, hvor blev al det spændende af...

Kan du nikke genkendende til det? 🙂

Hører du til dem, der maler (for) pænt og styret og vil du gerne være vild(ere), så får du her 10 tips:

1. Mal hurtigt - når du maler hurtigt, når du ikke at tænke så meget.

2. Fyld kaos på og bryd noget af det ned i mere rolige felter, men endelig ikke det hele.

3. Brug vandforstøver på lærredet og miks hurtigt nogle af dine farver sammen – gerne i et misk-mask, uden at overblande det. Vil du undgå vand (fordi det kan forringe lysægtheden i din maling), så brug et glazing medie i stedet (f.eks.fra  GOLDEN eller Liquitex). Eller put Flow imprower direkte i din vandforstøver. Det forlænger arbejdstiden lidt samtidig med at pigmenterne bevares 👍

4. Mal med en vinduesvasker. Den er lidt sværere at male pænt med.

5. Brug dine fingre – det er skønt og så er det dejligt befriende og en fantastisk måde at slippe kontrollen 🖐️

6. Dup i den våde maling eller skrab med bagsiden af en pensel, brug gamle kreditkort, svampe m.v.. Det er en super god måde at lave kaos og struktur.

7. Prøv evt. kun at bruge meget store pensler og uhåndterlige redskaber i en tidsbegrænset periode. Stil evt. uret på f.eks. 10 minutter og nå så meget rundt på lærredet som muligt. Det tvinger dig til at være kreativ på en mere uvant måde.

8. Lav en masse løbere undervejs, lad malingen smelte sammen mens lærredet hænger eller brug en vandforstøver, hvis du ikke vil have så meget vand på.

Efter du har givet lærredet vand, skal du lade det tørre af sig selv.

9. Når lærredet er tørt, så tegn vildt og uhæmmet på det i en kombi af rolige og kontrollerede tegninger/strøg. Om du laver cirkler, skriver noget (volapyk), tal, krusseduller eller noget helt andet er ligegyldigt, bare få noget både ukontrolleret på.

Måske du kan lokke din partner eller børn/børnebørn til at tegne på det.

10. Mal med din ikke dominerende hånd – hurtigt.

Gør dit abstrakte maleri ekspressionistisk

Jo mere vådt i vådt du maler, des mere ”rodet” og ukontrolleret kan du få dit maleri. Du kan altid gøre det mere roligt, hvis du har behov for det. Vil du have et ekspressionistisk maleri er du nødt til at slippe tøjlerne og være med vild og ikke tænke så meget 🤩

I min online maleklub lærer jeg dig (viser), hvordan du kan være vild(ere) på dine abstrakte malerier.

Jeg har brugt virkelig mange år på at turde give slip på maleriet - taget den meget lange malerejse og kæmpet med teknikkerne. Det behøver du heldigvis ikke.

Du er så ovenikøbet mere heldig end jeg var, for jeg havde INGEN steder at gå hen og finde SÅ mange tips, tricks, inspiration til mine malerier dengang, som du har nu med et medlemsskab i min online maleskole 👩‍🎨 🥳

/Bettina

Se også "30 måder at løsne op på"