Sådan får du dybde i dine abstrakte malerier

21. juni 2023

At skabe dybde i et abstrakt maleri kan være en udfordrende opgave, da abstrakt kunst typisk fokuserer mere på farver og struktur end på en realistisk rumlig dybde.

Der er dog flere måder du kan skabe dybde på dine abstrakte malerier.

Her får du nogle ideer/teknikker:

1. Overlapning mellem lagene: Ved at lave flere lag, der overlapper hinanden får du en illusion af dybde. Veksl mellem heldækkende og transparent maling skiftevis foran eller bagved hinanden for at skabe en fornemmelse af rumlig dybde.

2. Store og små områder: skift mellem størrelsen på områderne. Hav både store og små felter på dine abstrakte malerier. Mindre felter kan virke som om de er længere væk, mens større kan fremstå som om de er tættere på.

3. Varier formerne: forskellige former skaber en fornemmelse af dybde og perspektiv i dit maleri, så sørg for at have forskellige former (runde, vandrette, lodrette, aflange, streger m.v.). Det leder øjet ind i billedet og skabe en fornemmelse af afstand og en lyst til at gå på opdagelse i maleriet.

4. Mørk mod lys: når du varierer dine farver og farvenuancer, så hjælper det dig også med at opnå dybde. Med mørkere farver i baggrunden og lysere farver i forgrunden opnår du mere dybde i maleriet. Selv gør jeg bevidst det, at selvom jeg ved, jeg vil have en lys farve i forgrunden (øverst), så lægger jeg ofte en mørkere udgave på af farven først, så jeg går fra mørk mod lysere og lysere (uden dog at dække fuldstændig, men lader den mørke skimte igennem). På den måde får jeg dybde i mine lag.

5. Varier med struktur: Når du arbejder i en vekslen mellem tyk og tynd (fluid) maling, så tilfører du struktur og med de forskellige tykkelser (struktur) skaber du også dybde. Vil du have en grovere struktur, så findes der et hav af mediums og gels du kan tilføre malingen. Læg gerne tykkere lag maling på med en spartel og lav tynd løbere en pensel. Tænk i en opbygning mellem tyk og tynd maling (struktur/flade lag).

Ovenstående er alt sammen kontraster, som er med til at skabe dybde i dine abstrakte malerier, så når du maler abstrakt så tænk; mørke/lyse farver, struktur/fladt og tyk/tynd maling.

Det er vigtigt at huske, at der som sådan ikke er nogen fast regel for, hvordan man skaber dybde i et abstrakt maleri. Disse teknikker er blot nogle af de måder du opnår dybde i dine abstrakte malerier. Eksperimenter med forskellige teknikker og find ud af, hvad der fungerer bedst for dig og dit kunstneriske udtryk.