Sådan bruger du ChatGPT som kunstner

24. maj 2023

Måske har du allerede snuset til ChatGPT, måske har du aldrig hørt om det?

Hvad er det og hvordan kan du bruge det som kunstner?

Hvad er ChatGPT?

GPT står for "Generative Pre-trained transformer" og er en avanceret form for kunstig intelligens, som du kan skrive sammen med og bede om svar på dine spørgsmål. Et computerprogram, som du kan stille enten korte enkle spørgsmål eller ....ja nærmest føre en form for simuleret samtale med. Altså en noget mere avanceret udgave af din normale Google søgning.

Hvordan kan du bruge det som kunstner?

I blogindlægget "Kunstner på de sociale medier" inspirerede jeg med hvordan du kan agere som kunstner på de sociale medier ved at skrive interessante og personlige tekster/opslag. Hvis du så løber tør for ideer, til hvad du skal skrive om på de sociale medier om din kunst eller hvis du laver blogindlæg, nyhedsbreve m.v., så kan ChatGPT måske hjælpe dig videre eller inspirere dig med, hvad du faktisk kan skrive om.

ChatGPT finder et svar til dig, som er taget ud af en allerede eksisterende kontekst, der findes på nettet. Hvis jeg spørger den om "hvordan prissætter jeg mine malerier?", så får jeg nærmest en lignende tekst på blogindlæg, jeg selv har forfattet længe før ChatGPT kom til.

Anyway, så er ChatGPT et sjovt hjælpeværktøj, som måske kan hjælpe dig med at lave (bedre eller flere) opslag til dine sociale medier m.v.

Du kan bede den komme med enten et sjovt-, fortællende-, ironisk-, surt svar m.v. Du kan bede den gøre svaret kort eller langt.

Der findes flere forskellige Chatbots du kan bruge. Du googler bare: chatbot gpt. Bla. kan du bruge chatbot.openai.com.

Eksempel på hvad du kan spørge den om:

"Jeg har malet et abstrakt maleri, hvordan fortæller jeg om det?"

Jeg får dette svar:

Og hvis jeg så vil have et mere konkret svar, så kunne jeg f.eks. spørge den om: "Kom med et eksempel på hvad jeg skal sige om mit abstrakte maleri., hvor der indgår nogle figurative elementer"

Som du kan se kommer den med nogle ret interessante vinkler til tekster jeg kan bruge som inspiration til at lave opslag på de sociale medier (Instagram, Facebook m.v.)

Det, du skal være opmærksom på er, at selvom du får et fantastisk svar, så skal du IKKE kopiere teksterne ordret. Hvis du feks. laver blogindlæg med en tekst kopieret direkte fra ChatGPT, så vil du måske blive straffet af Google, hvis andre har fået samme geniale idé og ordret også har brugt samme tekst.

Google kan ikke lide, at man kopiere hinanden´s tekster og straffer med en dårligere placering på Google. Det hedder duplicate content at kopiere hinanden´s tekster og det er faktisk ulovligt ifølge Markedsføringsloven.

Så se ChatGPT som inspiration og lav så din egen tekst med din tone-of-voice. Det er vigtigt, at det er dine egne ord, at det er din personlighed, som skinner igennem, så man kan fornemme dig som kunstner. Det er dét, der sælger din kunst. Ikke en random tekst.

Jeg har endnu ikke selv haft behov for at bruge ChatGPT, men skulle det utænkelige ske, at jeg en dag ikke har ideer til blogindlæg, så kan det da godt være, at jeg vil spørge ChatGPT om inspiration. Om ikke andet så kan det måske give ideer og inspiration til tekster, man ikke selv lige havde tænkt på.

Mine blogindlæg bygger alle på mine egne erfaringer som billedkunstner siden 2004 og det er dem, jeg deler rundhåndet ud af både i mine blogindlæg og i min maleklub.

Indtil videre kan du komme helt gratis i gang (eller vælge en pro udgave), men som det er nu, får du masser af inspirerende svar fra beta-udgaverne af ChatGPT.

Vil du have meget mere inspiration til hvordan du kan komme ud med din kunst, så bliv medlem i min maleklub, hvor du får videoer med inspiration til bla. gallerier, kunstforeninger, kunstmesser m.v.