Farveprøver til dine malerier

01. maj 2020

Lær dine farver at kende med farveprøver du selv laver.

Er du en dag ikke helt i humør til at male på lærreder eller papir, så kan det være oplagt at lave farveprøver i stedet. Det er en virkelig god måde stadig at være i det kreative humør og en fantastisk hjælp til dine fremtidige malerier.

Tro mig, tiden med at lave farveprøver er givet voldsomt godt ud!

Selvfølgelig kan du bare købe en masse bøtter med maling i forskellige farver og bruge dem som de er.

På et tidspunkt kommer trangen dog til at mikse dem på kryds og tværs. Faktisk behøver du kun investere i primærfarverne blå, gul og rød og så sort og hvid, så kan du ud fra disse 5 lave en kæmpe palet af farver.

Mange mange flere end du kan forestille dig.

Så du behøver slet ikke gå ud og købe 50 forskellige farver. Det er i øvrigt meget sjovere at blande selv og jo mere du blander, des mere blive fortrolig bliver du med at blande farver.

Når det så er sagt, så har jeg da også en del færdigblandet købte farver - af ren og skær dovenskab, men disse færdigblandet farver bruger jeg også til at blande nye farver og mit farvepalet udvides hele tiden i takt med, at jeg har modet til at blande farver jeg ikke kunne forestille mig at blande for bare et par år siden.

Jeg har fået utrolig mange a-ha-oplevelser efter, at jeg er begyndt at blande så meget som jeg gør nu.

Så en kæmpe opfordring herfra til at du blander, blander og blander der ud af.

Her ser du nogle af de farver jeg har blandet (grønne, blå, lyserøde og orange):

Farvelære DEL 4 - Farveprøver

Det er i øvrigt super hyggeligt at lave farveprøver og man bliver helt grebet af stemningen, når man først er i gang og man får lyst til bare at lave flere og flere.

Farveprøver er super praktiske på flere måder og du vil helt sikkert også få nogle aha-oplevelser, når du laver dine farveprøver.

Udover at du lærer utrolig meget om at blande farver, så kan farveprøver også bruges til mange andre ting.

Du kan bla. bruge dem til at holde op foran dit maleri for, at se om du skal have en farve på (inden du griber penslerne og maler) eller du kan bruge dem til at farveplanlægge dit næste maleri.

Ovenstående er hvad der netop er landet af videomateriale i maleklubben, hvor jeg viser dig helt præcis hvordan du laver disse farveprøver og hvad du så kan bruge dem til bagefter - udover at lære nye farver at kende, som du kan bruge fremadrettet på dine abstrakte malerier (eller hvad du nu maler).

Bliv inspireret i maleklubben til hvordan du kan lave farveprøver og hvad du kan gøre med dem. I dette indlæg kan du se et maleri på 60x60 der blev planlagt ud fra farveprøver.