7 tips til dit abstrakte maleri

04. april 2020

Synes du det er svært at male abstrakt, så er du ikke alene.

Hold op nu jeg har hørt det fra mange af mine kursister.

Jeg kan huske, da jeg selv startede med at male abstrakt tilbage i 2004, at jeg tænkte "hvor svært kan det for pokker lige være at flytte lidt rundt på nogle farver og områder?".

Øhhh ret svært fandt jeg hurtigt ud af.

Det handler på ingen måde kun om at flytte rundt på farver, dims og gøgl. Eller jo det gør det jo selvfølgelig også, men det handler ligeså meget og i høj grad rigtig meget om ens mentale mindset og ikke mindst tålmodighed til at vente på de forskellige lag tørrer og hærder.

Faktisk er den værste fjende når man maler abstrakte malerier utålmodighed.

Det handler også rigtig meget om at kende sine farver, blande farver og nå ja rigtig mange andre ting.

Så at male abstrakt er bestemt ikke nemt. Men det er da trods alt ikke sværere end at alle kan lære at male abstrakt. Man kan jo heldigvis selv skrue op og ned for hvor vildt, rodet, ekspressionistisk mv. man vil have sit abstrakte maleri.

Der er flere små tips og tricks som du skal/kan/bør gøre undervejs i den abstrakte maleproces.

Jeg har sammensat 7 tips du bør gøre tit på dit abstrakte maleri:

7 tips til dit abstrakte maleri

De 7 tips:

1. Brug kameraet:

Hav kameraet indenfor rækkevidde og tag proces billeder undervejs. Eller optag dig selv på video mens du maler. Det er enormt lærerigt at se sin egen proces.

2. Vend og drej:

Vend og drej dit lærred mange gange undervejs, så du maler på alle led. Gør dette mange gange. Mange. Det er bla. godt at gøre hvis du begynder, at føle dig låst fast - f.eks. af en darling, som du gerne vil bevare, men fastlåser den dig i at komme videre, så er der kun én ting at gøre; vend dit maleri og mal over.

3. Lyt til dig selv undervejs:

Begynder din utålmodighed at overtage (du maler over noget som burde have haft ro, fordi du liiiiiige) ....og øv, det skulle du ikke have gjort. Nu kan du måske ligefrem mærke en irritation komme snigende. Så stop med at mal. Nu. Du ender højt sandsynligt med at ødelægge nogle gode lag. Så vær tålmodig og giv maleriet ro. Det er der, du får den bedste proces og gode maleoplevelse.

4. Vurdér om noget skal fjerne/tilføjes:

Træd tilbage fra maleriet (gerne et par meter) og hold en flad- eller en knyttet hånd, 1 finger, 2 fingre m.v. op foran maleriet. Flyt hånden/fingeren rundt på maleriet. På den måde kan du se om der er noget der skal fjernes – noget der ikke fungerer.

5. Gør det sort/hvidt:

Når du synes du er ved at være i mål, så tag et foto og gør det sort/hvid i et billedbehandlingsprogram på computeren eller telefonen (selv bruger jeg Photoshop), det er en god måde, at se om der er balance i maleriet. Balance = tilpas fordeling af mørke og lyse områder, intet der vælter (komposition er god/dårlig) osv. osv.

6. Brug farvet karton:

Hører du til den "forsigtige type", så tag et stykke karton i en farve, som du tror kunne være flot på dit maleri og hold det op foran lærredet for at se hvor farven kunne være flot at placere. Bland så farven og smæk den på lærredet.

7. Gå væk:

Vurdér dit maleri så langt fra som muligt. Du kan ikke vurdere dit maleri tæt på.

Og så et ekstra lille tip:

Du kan strækker din akrylmaling, hvis du ind imellem sprayer vand på bagsiden af dit lærred. På den måde, kan du arbejde lidt længere med din akrylmaling (inden den tørrer).

Vidste du det?