Hvorfor køber ingen mine abstrakte malerier?

30. april 2020

Har du nogensinde stillet dig selv det spørgsmål?

Det tror jeg, at vi alle har gjort på et eller andet tidspunkt 🙂

Folk køber kunst af forskellige grunde.

Nogle køber fordi de samler på kunst.

Andre vil gerne have en bestemt stil, nogle køber fordi farverne tiltaler dem og det passer godt til sofaen.

Kunst er en form for kommunikation.

Mange kunstnere, der lige er begyndt bliver hurtig frustreret og utålmodige, når de nu selv er klar til at sælge.

Sælges kunsten ikke hurtig nok, begynder tvivlen på om det er fordi man ikke er god nok. Nogle begynder (måske lidt i fortvivlelse/desperation), at søge efter hvilken type malerier der sælger bedst – hvilken stil der sælger bedst, for måske er det ikke det "rigtige" du maler siden det ikke sælger.

Nej.

Det handler ikke om det.

Om du maler abstrakt, landskaber (traditionelle eller moderne), blomster, nøgne mennesker, ansigter, dyr, grafisk, naturen eller noget helt andet, så handler det ikke om man maler det "rigtige".

Det vigtigste er, at du altid er 100% tro mod dig selv og laver det du elsker at skabe. Ellers er det lige meget. Kunst kommer indefra. Laver du noget du ikke kan stå inde for, noget der ikke helt er dig, så kan du heller ikke formidle din kunst.

Hvis dine malerier/værker ikke sælger, så kan det skyldes:

1. Prisfastsættelsen. Måske har du sat dine priser for højt i forhold til andre på samme niveau?. Måske har du sat dine priser for lavt?.

Begge dele kan altså have indflydelse på om du sælger eller ej.

Det vigtigste er at du har det godt med dine priser. Bliv dog gerne inspireret af hvor andre ligger prismæssigt. Jeg har skrevet et blogindlæg om hvordan du prissætter dine malerier.

2. Hvordan er værkerne præsenteret på udstilling (gemt lidt væk og står lidt rodet og henkastet her og der eller fremhævet med det rigtige lys, flot og indbydende).

3. Hvordan er det præsenteret på hjemmesiden (er der gode fotos af værkerne, så farver og struktur fremstår så tæt på virkeligheden som muligt – er malerierne vist på f.eks. en væg, så man kan få en fornemmelse af størrelsen og kan danne sig et indtryk af det hjemme hos sig selv, er det slørede og dårlige billeder taget i en fart m.v.)

4. Hvordan det er markedsført (eller gisp...slet ikke markedsført)

5. Hvor det er markedsført og til hvilken målgruppe/aldersgruppe osv.

Dette er blot få eksempler og varianter der kan gøre hele udslaget på om et maleri sælger eller ej.

Jeg mener i bund og grund, at den største grund til, at et maleri ikke er solgt endnu, er fordi den rette person endnu ikke har set det 🙂

Der er 100% en køber til hvert et værk.

Jeg har selv oplevet at sælge malerier, der havde år på bagen.

Hvorfor køber ingen min kunst

Hvor er dine kunder?

I stedet for at fokusere på om din kunst er god nok eller ej og dunke dig selv oveni hovedet; ”at det er fordi du nok ikke er god nok”, så skal du i stedet finde ud af hvor dit publikum/målgruppe befinder sig henne.

Er de på de sociale medier som Facebook og/eller Instagram, fint - så skal du også være der.

Tager de på de store anerkendte kunstmesser, så book en stand. Tager de på de mindre anerkendte udstillinger, så book en stand der. Er de på sommermarkederne, så book en stand der osv.

Når du har fundet ud af hvor dit publikum er, så skal du gøre dem opmærksom på din kunst, så de får mulighed for at købe.

Gør det let for kunderne:

Der er mange kunstnere der f.eks. er på Facebook eller Instagram. Så langt så godt, men de gør ikke noget ud af at fortælle, at kunstværkerne faktisk kan købes!

Jeg har set masser af mennesker, der i kommentarfeltet spørger: ”er maleriet til salg” – ”hvad koster det?” – ”Hvor kan man købe dine værker henne?”  osv. osv.

Hvis du bare lægger et billede op uden yderligere information, så gør du det ikke nemt for købere. Gør nu folk opmærksom på at din kunst er til salg.

Gør det let for kunderne at købe!

Selvfølgelig vil der altid være nogle købere, som sætter himmel og hav i bevægelse for at få fat i dine værker, men det er langt fra alle.

Det er jo ikke det samme som, at de ikke kan lide dine ting.

Folk glemmer desværre bare hurtigt.

Samtidig er du ikke den eneste kunstner, så de er måske hurtigt videre til den næste. Det skal og må IKKE være besværligt at købe dine værker.

Der er undersøgelser der siger, at folk skal se ting op til 7 gange før de slår til, så vis gerne de samme værker flere gange på dine sociale medier.

Du kan sagtens vise de samme værker flere gange, det kan f.eks. være et maleri du viser frem i forskellige virtuelle miljøer måske vendt på flere led, så er der allerede der 2-5 opslag om det samme maleri.

Jeg håber du kunne bruge mine råd?

/Bettina

Få flere tips her.